Missan

i Juni/juli 2010 hittades jag ute på andra sidan motorvägen, bland hästhagarna. Jag är en sällskaplig och kelig tjej och när jag hittades var jag inte mer än troligtvis dryga året.
Jag följde efter den här familjen hem och fick lite mat på deras tomt. Träffade även Yoshi, en grå hankatt som gärna ville hälsa på mig, fast då blev jag jätterädd, fast han inte gjorde något annat än nosade på mig.
Den natten hoppade jag in genom ett öppet fönster ca 2 meter upp från marken. Min blivande matte vaknade av att jag lekte i hennes säng kl 2 på morgonen.
Jag stannade runt familjens hus och hoppade in på natten och sov ett par timmar i sängen och sen hoppade jag ut igen. Familjen rapporterade om mig till polisen och satte upp lappar i närområdet att de hittat mig. Många hörde av sig, men alla hade antingen öronmärkta eller chippade katter som kommit bort, jag hade varken chip eller tatuering.
Familjen åkte sen på semester en vecka och husets katter fick bo i uterummet och utomhus och blev matade av grannarna, så även jag. Men när de kom hem var jag borta.
Den hösten hade jag sökt mig upp till stallet, där jag fick lite mat och kel. Hon som har stallet försökte även hon att hitta min förra ägare, men fick inget napp.
När kylan kom tyckte hon synd om mig, hennes hundar var inte snälla mot mig och hon hade två katter och ville inte ta in mig eller ha mig inne i stallet., så hon vände sig till min blivande husse och matte och frågade om inte de kunde ta in mig.
En kväll kom de upp med en kattbur och tog mig med hem. Jag fick vara inne hela vintern och jag trivdes storartat. I februari tog matte mig till veterinären för att kastrera mig, då hon inte ville ha en okastrerad honkatt hemma. Där konstarerades att jag redan var kastrerad, så jag fick ett märkningschip och blev inskriven som mattes katt!
Tydligen är det så att om någon anmält en upphittad katt till polisen och ingen ägare anmält sig inom 6 månader så tillfaller katten upphittaren, om de vill ha den.
Den våren fick jag gå ut igen, men kom alltid tillbaka hem till mitt nya hem. Jag strosar runt lite och jagar lite sork, har ju skog och åkermark att leka i, men sen kommer jag hem och gosar med min nya familj.
Nu har jag bott här i över ett år och trivs jättebra! Nu på vintern går jag bara ut korta stunder varje dag och sover gärna i den stora saccosäcken eller i ett litet bo av filtar i fåtöljen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0