Yoshi, född 2006-05-26

Det är jag som är Yoshi, en stilig huskatt på snart 3 år. Jag föddes hemma hos min husses syster av min mamma Findus. Jag har för mig att vi var 5 syskon och jag kallades då för 'Grållen', då jag är helt grå, Tittar man noga så ser man att det faktiskt är lite ränder i min päls, men även dessa är grå.

I Juli samma år flyttade jag hem till min familj och i början fick jag bo i lill-mattes rum med ett kompostgaller för dörren. Det var en glipa i så att jag kunde gå ut ur rummet, men hunden kunde inte komma in, för han var sååååå nyfiken och ville hälsa på mig genast, men det tyckte jag var lite läskigt. Ibland stängde matte för helt med grinden så att inte heller min storebror kunde komma in, för han var så sur och morrade på mig hela tiden.

Två av mina syskon, Leon och Sotis-Maja (som då hette Svarta Sara) hade fått flytta tillsammans till min mattes syster. Leon är röd och långhårig och Maja är liten och sotsvart.

Det hände att matte kallade mig för 'Lill-skit' då jag alltid stökade ner badrummet så när jag gick på lådan och för att jag envisades med att gå in för att 'gå på lådan' istället för att använda naturen. Men jag lärde mig så småningom att man kan gå ute. Jag lärde mig också att retas med storebrorsan, Biggles som fortfarande morrade åt mig, men han gjorde sällan något.

Den stora hunden visade sig vara jättesnäll och är nu min bästa vän. Han brukar slicka mig på huvudet när jag stryker mig mot honom och jag ser ut som en punkare när han är klar. Ibland gör jag utfall mot honom, när han är för idis och inte fattar att det är dags att sluta. Ibland försöker jag även brotta ner honom, men han är lite för stor...

Matte har alltid så kul åt mig när jag dricker vatten, hon säger att hon aldrig sett en katt dricka som jag gör, men kan man göra två saker samtidigt är väl det bra, eller hur?! Min vattenskål är hennes fotbalja, som alltid står i badrummet med friskt vatten i, och den kliver jag i med framtassarna när jag dricker. Då kan man ju bada fötterna medan man dricker, jättesmart tycker jag.

Lite rund om magen är jag också, för mat är ju så gott! Och feta sorkar och möss finns det på tomten också, så hungrig behöver man sällan vara några längre stunder.

Sensommaren 2008 blev jag av med min storebror, Biggles. Vi hade blivit goda vänner och den första tiden efter att han dog kändes det så konstigt tomt, det hade ju alltid varit han som var 'Kung' och han som vaktade reviret. Nu blev det helt plötsligt min uppgift och det var ganska jobbigt. Som tur är har jag ju fortfarande hunden, Chewie att leka med.

Jag gillar att gosa med människorna i huset, men bara små korta stunder. Håller de på för länge så blir jag trött och går min väg. Mina favoritplatser är husses säng, fåtöljen eller soffan eller husses eller mattes kontorsstol. Matte brukar kalla mig 'sin sekreterare' när hon får syn på mig där.

Helst är jag ute hela nätterna, om det inte är för kallt, och sen inne och sover hela dagarna.



Om 1,5 vecka kommer jag få en ny kattlkompis, Saba, en tjej som kommer från ett katthem i Vaxholm, det ska bli spännande.

Nu är det bäst jag går och sover en stund till, så jag orkar äta igen.
Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0